Home » Preventie & Tips » Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging

Sporten en bewegen is eigenlijk voor iedereen aan te raden omdat het bijdraagt aan uw conditie en gezondheid. Veel mensen die lijden aan hoofdpijnaanvallen vermijden (intensieve) lichaamsbeweging uit angst voor een nieuwe aanval, dit is niet geheel terecht.

Ook voor mensen met hoofdpijnklachten is voldoende bewegen van belang. Sporten en voldoende lichaamsbeweging zijn elementen die horen bij een gezonde levensstijl en zorgen voor ontspanning. Een goed conditie zorgt ervoor dat u uw hoofdpijnaanvallen beter kunt verdragen en u over het algemeen sneller herstelt van een aanval van hoofdpijn. Probeer daarom dagelijks een half uur te bewegen

Regelmatig bewegen met een matige intensiteit (u hoeft niet buiten adem te raken) kan al leiden tot een verbetering van uw conditie. Hieronder vindt u een aantal bewegingstips en -adviezen. Niet alle tips en adviezen zullen aansluiten op uw persoonlijke situatie, maar kijk vooral naar de tips waar u wél iets mee kunt.

  • LichaamsbewegingProbeer minimaal 30 minuten per dag te bewegen. Dit hoeft niet achter elkaar te zijn. ’s ochtends een kwartier de hond uitlaten, ’s middags 10 minuten fietsen op en neer naar de winkel en ’s avonds even de post naar de brievenbus brengen, maakt ook 30 minuten
  • Beweeg het liefst 7 dagen in de week
  • Bewegen betekent niet per definitie sporten, lopen en fietsen zijn ook vormen van beweging
  • Doe vooral iets wat u leuk vindt, dan houdt u het langer vol
  • Maak een gewoonte van het bewegen, bouw het als routine in uw dagelijkse bezigheden
  • Vraag een vriend(in) of familielid om met u mee te gaan, dit is gezellig én extra motiverend
  • Klussen doen in en om het huis en het huishouden tellen ook als beweging
  • Regelmatig tuinieren betekent ook beweging
  • Ga eens lopend of op de fiets uw boodschappen halen
  • Probeer de trap te nemen in plaats van de lift
  • Werkt u? Maak dan een wandelingetje tijdens de lunch
  • Stap een halte eerder uit bij de bus en loop het laatste stukje naar uw bestemming
  • Maak een wandeling door het bos of het park

Niet iedereen kan 30 minuten bewegen per dag. Soms zijn bepaalde sporten af te raden wanneer zware fysieke inspanning een hoofdpijnaanval bij u uitlokt. De belangrijkste regel bij lichaamsbeweging en sporten is: ‘luister’ goed naar de signalen die uw lichaam geeft en zorg ervoor dat u uzelf niet overbelast, ga niet over uw grenzen heen! Bent u niet gewend om te sporten dan is het verstandig om uw activiteiten rustig aan op te bouwen. Voor vrijwel iedere sport en alle lichaamsbeweging geldt dat er een niveau is dat bij u past.

Sporten en migraine

Lijdt u aan migraineaanvallen dan kunt u wat beperkingen ervaren met bewegen en sporten. Dit komt omdat bepaalde activiteiten hoofdpijnaanvallen bij u kunnen uitlokken. Voorbeelden hiervan zijn sporten die te maken hebben met grote hoogten of diepten (ijle lucht). Dit maakt sporten zoals diepzeeduiken, parachutespringen en bergbeklimmen minder geschikte sporten voor u.

Bij mensen die voetballen bestaat het risico op zogenaamde voetballersmigraine. Dit betekent dat u een acute migraineaanval kunt krijgen van het koppen van een voetbal. U hoeft niet direct met voetballen te stoppen als u hier last van heeft, zolang u de bal niet kopt is er niets aan de hand.

Overige tips bij verschillende vormen hoofdpijn

Hoofdpijn is een klacht die héél veel voorkomt, bijna iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Het komt voor in verschillende ‘soorten en maten’. Vaag, zeurend, intens, bonkend, knetterend, met steken en lichtflitsen… alles is mogelijk.

De kenmerken, klachten, oorzaken en duur van hoofdpijn verschillen per soort hoofdpijn. Ook de tips om hoofdpijn te verminderen en/of te voorkomen verschilt per soort hoofdpijn. Voor andere tips voor de verschillende vormen hoofdpijn kunt u terecht op de volgende pagina’s: