Home » Preventie & Tips » Omgaan met stress

Omgaan met stress

Omgaan met stress
Stress is spanning die u ervaart wanneer u onder druk komt te staan. Dit kan lichamelijke spanning zijn en/of geestelijke spanning. Op zich is stress helemaal niet erg, iedereen heeft er wel eens last van. Stress moet alleen niet te lang duren omdat het dan schade kan veroorzaken. Heeft u lange periode last van stress dan kunt er zelfs een burnout van krijgen. Meer informatie hierover vindt u op de website www.alleswetenoverburnout.nl

De relatie tussen hoofdpijn en stress

De relatie tussen hoofdpijn en stress is op verschillende manieren te leggen. Stress kan een hoofdpijn aanval uitlokken, het kan uw bestaande hoofdpijn verergeren en stress maakt uw hoofdpijn lastiger te verdragen. Omgekeerd is het zo dat uw hoofdpijn ook weer stress kan veroorzaken. Soms denken mensen dat ze een ernstige aandoening hebben (bijvoorbeeld een hersentumor) wanneer ze heftige aanvallen van hoofdpijn hebben, zeker wanneer er nog geen diagnose is gesteld.

In periodes dat u gespannen bent zult u waarschijnlijk merken dat u vaker last heeft van hoofdpijn. Dit hoeft niet altijd te zijn op het moment dat u stress heeft. Het gebeurt ook regelmatig dat u juist hoofdpijn krijgt wanneer de spanning wegvalt.

Omgaan met stress en spanning

Om de cirkel van stress en hoofdpijn te doorbreken, is het goed om met spanning en stress om te leren gaan. U kunt hierdoor het aantal aanvallen van hoofdpijn wellicht terug dringen en wanneer u toch hoofdpijn krijgt, kunt u het beter verdragen. Om stress (zoveel mogelijk) te voorkomen kunt u op de onderstaande punten letten:

  • Let goed op uw lichaam, welke klachten krijgt u van stressOmgaan met stress
  • Leer stress tijdig herkennen én erkennen
  • Leer ontspannen
  • Probeer dingen ook eens van een andere kant te bekijken
  • Probeer te relativeren
  • Geef uzelf ruimte om ‘adem te halen’ en zet uzelf niet continue onder druk door van alles te moeten
  • Besteed tijd en aandacht aan activiteiten die u leuk vindt om te doen
  • Besteed tijd en aandacht aan uw sociale contacten
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, dit geeft afleiding én u werkt aan uw conditie waardoor u pijn beter kunt verdragen
  • Probeer zo min mogelijk medicijnen te slikken

Overige tips bij verschillende vormen hoofdpijn

Hoofdpijn is een klacht die héél veel voorkomt, bijna iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Het komt voor in verschillende ‘soorten en maten’. Vaag, zeurend, intens, bonkend, knetterend, met steken en lichtflitsen… alles is mogelijk.

De kenmerken, klachten, oorzaken en duur van hoofdpijn verschillen per soort hoofdpijn. Ook de tips om hoofdpijn te verminderen en/of te voorkomen verschilt per soort hoofdpijn. Voor andere tips voor de verschillende vormen hoofdpijn kunt u terecht op de volgende pagina’s:

Naast funtionele cookies, gebruikt deze website ook cookies om u specifieke producten/diensten aan te bieden van diverse advertentie partners. Tevens maken wij alleen gebruik van Google Analytics om onze website te optimaliseren en geven uw gegevens dus niet door aan derden. Privacy- en cookieverklaring.