Home » Soorten hoofdpijn » Spanningshoofdpijn » Tips bij spanningshoofdpijn

Tips bij spanningshoofdpijn

Tips bij hoofdpijn
Effect van spanningshoofdpijn op het dagelijks leven

Bij spanningshoofdpijn is het wel mogelijk om lichamelijke inspanning te leveren. Rust nemen en minder werken hebben geen positieve invloed op de hoofdpijn. De pijn is meestal niet zo heftig dat u uw bezigheden niet meer kunt uitvoeren, maar de hoofdpijn kan zeker wel effect hebben op uw kwaliteit van leven.

Tips om spanningshoofdpijn te verlichten en/of te voorkomen

Hoofdpijnklachten zijn niet altijd te voorkomen. U kunt wel iets doen om de hoofdpijn te verminderen als u die voelt opkomen of al bestaande hoofdpijnklachten te verminderen:

  • Zorg dat u voldoende licht heeft bij het lezen dit voorkomt een te grote ooginspanningTips bij spanningshoofdpijn
  • Heeft u een (lees)bril nodig? Schaf een goede (lees)bril aan én draag deze dan ook echt tijdens het lezen, autorijden etc. Dit voorkomt een te grote ooginspanning
  • Voorkom overbelasting van de kauwspieren door bijvoorbeeld niet te vaak op kauwgom te kauwen
  • Probeer stress te verminderen en/of te voorkomen
  • Let goed op uw houding. Een verkeerde werkhouding of slaaphouding geeft nek- en schouderklachten wat spanningshoofdpijn kan veroorzaken
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Even een blokje om en een pauze nemen van uw bezigheden kan hoofdpijnklachten verminderen
  • Probeer vermoeidheid zoveel mogelijk te voorkomen dit kan namelijk hoofdpijnklachten geven
  • Zorg voor voldoende frisse lucht. Een ruimte waarin te weinig frisse lucht en dus zuurstof komt, kan hoofdpijnklachten veroorzaken
  • Zorg voor voldoende ontspanning door leuke dingen te doen eventueel in combinatie met ontspanningsoefeningen en/of massage
  • Het gebruik van een infraroodlamp voor nek en/of schouders kan de spieren versoepelen door de warmte die vrij komt

Probeer uit te vinden welke factoren van invloed zijn op uw hoofdpijn. Het bijhouden van een hoofdpijndagboek kan u helpen om inzicht te krijgen in het soort hoofdpijn waar u last van heeft en in de mogelijke oorzaken van uw hoofdpijn.

De bovenstaande tips zijn met name gericht op degene die lijdt aan spanningshoofdpijn. Op de pagina tips voor de omgeving staan tips op een rij voor uw gezin, familie, vrienden en collega’s om met uw (spannings)hoofdpijn om te gaan.

Te veel mensen blijven rondlopen met hoofdpijnklachten omdat ze denken dat de dokter niets voor ze kan doen. Veel mensen denken dat hoofdpijn “er nou eenmaal bij hoort”, dit is niet zo! Ga naar uw (huis)arts als uw hoofdpijn ondanks alle genomen maatregelen niet verdwijnt en/of regelmatig terugkeert.